Hoera vakantietijd (of toch niet?)

Rembert van Noort zegde zijn baan op en stapte in de online verkoop van levensmiddelen: Rembert.nl. Iedere maand vertelt hij in Foodmagazine waar hij tegenaan loopt.

Ervarend leren heet dat geloof ik. Fouten maken en leren in de praktijk. Bij het starten van mijn onderneming loop ik tegen een hoop voorziene maar ook onvoorziene uitdagingen aan. Een van de grootste voorziene uitdagingen is, dat beginnen met niets betekent dat je alles zelf moet creëren. Daarin schuilt dan ook meteen de mooiste uitdaging. Alles wat ik initieer, bedenk of realiseer, begint bij mijzelf. Dat vraagt creativiteit en geeft flexibiliteit en voldoening.

Onvoorziene uitdagingen

Een belangrijke voorziene uitdaging is het vinden van klanten en realiseren van omzet. Dat zorgt echter ook voor een aantal onvoorziene uitdagingen. Ik lig niet snel ergens wakker van ’s nachts, maar áls ik ergens wakker van lig, zijn het deze onvoorziene uitdagingen. Kijk, ik ben redelijk in staat om potentiële klanten te interesseren voor mijn concept en een bestelling te laten plaatsen. Tot zover loopt het redelijk volgens plan.

Klant blijkt grilliger en onvoorspelbaarde

Maar vervolgens blijkt de klant toch grilliger en onvoorspelbaarder dan gedacht. In mijn concept heb ik er bewust voor gekozen zonder abonnement te werken. Als consument houd ik daar namelijk ook niet van, is mijn simpele redenatie. Keerzijde is dat klanten veel gebruikmaken van de door mij geboden flexibiliteit. Het aandeel klanten dat onregelmatig, één keer per twee/drie/vier weken, bestelt is aanzienlijk. Maar of een abonnement hiervoor een oplossing zou zijn, is nog maar de vraag.

Abonnement heeft niet de voorkeur

Uiteindelijk moet je je klant toch het laatste woord geven of hij een levering wel of niet wil en moet je een opt-out aanbieden.Ik spreek veel mensen die eerder bij Hello Fresh bestelden en daar standaard alle leveringen uitzetten. Totdat ze dat een keer vergeten waren en onverwacht een maaltijdbox kregen. Dan heb je als bedrijf wel verkocht, maar is de klant ontevreden en waarschijnlijk zegt hij op. Toch is er ook een groep consumenten die uit oogpunt van gemak wel voor een abonnementsvorm kiest. Ik merk echter dat mijn klanten graag zelf kiezen wat ze gaan eten en dus het abonnement niet prefereren.

Zomerdip is groter dan verwacht

Andere rustverstoorders op de omzetgrafiek zijn de feest- en vakantiedagen. Dat de exodus in de zomervakantie voor een omzetdip zorgt, had zelfs ik wel voorzien. De mate waarin heb ik proefondervindelijk moeten vaststellen. Als de zomervakantie zes weken duurt en mensen twee of drie weken op vakantie gaan, zou devakantiedip niet groter dan 50 procent hoeven te zijn. Mijn ervaring is echter dat mijn omzet in de zomer daalt tot 30 procent.

‘Misschien’ in de agenda leidt tot niet bestellen

Maar dat naast de zomervakantie werkelijk alle Christelijke feestdagen en schoolvakanties tot omzetdaling zouden leiden, had ik niet echt voorzien. Carnaval, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, voorjaarsvakantie, meivakantie, herfstvakantie, Sinterklaas, Kerstmis, Oud&Nieuw. Misschien gaan we naar opa en oma met een feestdag, misschien gaan we wat leuks doen in de vakantie, misschien gaan we een weekeindje weg, misschien uit eten, misschien barbecueën? Mijn verklaring achteraf is dat mijn klanten alleen bij mij bestellen als ze weten hoe hun week eruit ziet. Zodra er een ‘misschien’ in de agenda staat, wordt er niet besteld.

Kansen zoeken in het verlengde van bedreigingen

Terug naar de creativiteit en flexibiliteit waar ik mee begon. Dus op zoek naar de kansen die liggen in het verlengde van de bedreigingen. Paasontbijtbox bezorgen op Eerste Paasdag? Check! Gelijk Moederdag en Vaderdag ook ingekopt. Barbecuepakket met echt goed vlees voor de mooie zonnige dagen? Check! Kerstdiner dat niet kan mislukken? Check! Kerstpakketten? Check! En de ik-heb-mijn-buik-en-koelkast-vol-dip na Oud&Nieuw? Skivakantie met het gezin! Ook die kansen moet je pakken. De zomerdip is volop aan de gang, ik moest maar eens op zoek naar campings op de Veluwe en in de Betuwe waar ze hun campinggasten graag voorzien van een gezonde en lokale groentenbarbecue!
De echte voldoening blijkt dan toch te zitten in het omgaan met het onvoorziene. Had ik dat dan niet kunnen voorzien? Tja, achteraf lijkt vooraf alles te voorzien.

Fijne zomer, geniet!

Bron: Foodmagazine | Foto: Koos Groenewold

Share This